Atalian Servest (“Grupa”) predstavlja više od 90 godina iskustva i globalnu prisutnost na četiri kontinenta sa 32 000 klijenata i 125 000 zaposlenih.
Uspeh naše Grupe zavisi od primene temeljnih vrednosti kao što su integritet i odgovornost koja podupire naše odluke, poslovanje i odnose.
Kao ključni igrač u Facility Managementu u Francuskoj i na međunarodnom nivou, uvereni smo da management, zaposleni, ostali radno angažovani i treće strane (kupci, dobavljači, kooperanti, partneri) koji nas svakodnevno podupiru, dele i sprovode politiku protiv korupcije i trgovanja uticajem.
Ovaj Etički kodeks usvojen je kako bi vas upozorio, uputio i pružio vam odgovarajuće odgovore kada se suočavate s visokorizičnim situacijama, kako interno tako i prilikom vaših odnosa s trećim stranama.
Da bi bila dostupna svima, prevedena je i prilagođena lokalnim standardima i dostupna je na našim intranetskim stranicama.
Stoga vas molimo da ga pažljivo pročitate, poštujete i primenjujete u obavljanju vaših dužnosti.
Podsećamo vas da se snaga ovog sistema temelji na razumevanju i poštovanju pravila navedenih u ovom Kodeksu od strane svakog od nas, kao i poštovanju i razumevanju unutrašnjih postupaka, obaveza vezanih uz odnose s našim partnerima i programa osposobljavanja koje pruža Grupa.
Od svih zaposlenih Grupe očekujemo da primenjuju temeljna načela formalizovana u ovom Etičkom kodeksu u svakodnevnim odlukama i aktivnostima.
SUBJEKTIVNI OKVIR PRIMENE ETIČKOG KODEKSA
Ovaj Etički kodeks odnosi se na sve rukovodioce i management Društva, sve zaposlene (na puno i nepuno radno vreme), kao i na povremene i spoljne saradnike Grupe (kao što su konsultanti ili osobe u ugovornom odnosu) (svi se zajednički u ovom dokumentu nazivaju Zaposleni). Ovaj Kodeks se odnosi na sve članice Grupe bez obzira na njihovu lokaciju ili vrstu poslova koje
obavljaju. Odgovornost je svih nas da osiguramo sprovođenje ovih standarda u svakodnevnom radu.
Ovaj Etički kodeks postavlja jedinstveni standard kojeg moraju primenjivati svi Zaposleni, čak i ako lokalno pravo ili praksa propisuju drugačije.
Svi su zaposleni dužni primenjivati ova načela.
Upoznavanje s ovim Etičkim kodeksom osigurat će se u svim članicama Grupe koje isti moraju prilagoditi lokalnim standardima i prevesti ga na lokalni jezik tako da svima bude razumljiv.
Nadalje, relevantni Zaposleni (lokalni Compliance Officer-i, osobe izloženije rizicima korupcije i trgovanja uticajem…) će biti obavezni pohađati edukaciju kako bi se osiguralo sprovođenje zahteva ovog Etičkog kodeksa.
Kršenje zakona koji se odnose na mito i korupciju može rezultirati kaznama za Društvo i sve uključene osobe.
Na nivou Grupe, nepoštovanje ovog Etičkog kodeksa, bilo da se radi o nameri ili ne, može, shodno radnopravnim propisima, rezultirati primenom odgovarajućih kaznenih mera, uključujući i mogućnost otkaza.
Compliance Officer će biti imenovan u svakoj članici/zemlji gde Grupa posluje. On će na prostoru svoje nadležnosti nadzirati usklađenost sprovođenja pravila iznetih u Etičkom kodeksu.
Dužnosti su:
-
Lokalnog Compliance Officera osigurati usklađenost s ovim Etičkim kodeksom na lokalnom nivou;
-
Grupnog Compliance Officera i njegovog tima osigurati usklađenost s ovim Etičkim kodeksom na nivou ćele Grupe
Unutar Grupe, nadzor nad usklađenošću sprovodiće timovi za praćenje usklađenosti s ciljem osiguranja poštovanja unutrašnjih pravila i procedura, naročito onih koji su izneti u ovom Etičkom kodeksu.
PRAVILA OVOG ETIČKOG KODEKSA
1. Opšte zabrane
Premda postoje razlike u pravnoj definiciji korupcije zavisno od odgovarajućeg nacionalnog prava, korupcija se definiše kao akt u kome osoba koja ima određeni položaj u javnom ili privatnom sektoru prodaje/nudi ili prihvaća/daje, za sebe ili druge, poklon, donaciju ili obećanje da će preduzeti, uzdržati se od preduzimanja ili sprečiti preduzimanje određene radnje koja je direktno ili indirektno vezana uz njene zadatlke, dužnosti ili povereni joj mandat, a za korist treće strane.
Trgovanje uticajem definiše se kao direktno ili indirektno zahtevanje ili neovlašćeno prihvaćanje, u bilo kojem trenutku, ponuda, obećanja, donacija, poklona ili koristi za sebe ili druge, koje učini osoba s javnim ovlašćenjima ili koja obavlja poslove u javnom interesu, ili koje učini osoba koja ima mandat kao politički predstavnik, a kako bi: preduzela radnju ili zadržala se od preduzimanja radnje vezane uz njene zadatke, dužnosti ili povereni joj mandat, ili radnju koju joj olakšavaju njene zadatke, dužnosti ili povereni joj mandat; ili kako bi zloupotrebila vlastiti, stvarni ili navodni uticaj u cilju sticanja prednosti, zaposlenja, sklapanja ugovora ili omogućavanja neke druge povoljne odluke.
Donacije, ponude i obećanja mogu biti ostvareni u različitim oblicima: novčana davanja, transferi, pokloni, pozivnice, falsifikovanjem računa, falsifikovanje knjigovodstvenih zapisa, različite koristi (u obliku rabata,…), protivusluge (zapošljavanje srodnika…), stimulativna plaćanja itd.
Primenjujemo politiku „nulte tolerancije” na korupciju i trgovanje uticajem. Svim zaposlenima naročito je zabranjeno nuditi, obećavati, davati, zahtevati ili prihvatati bilo kakav poklon, ponudu ili obećanje (kako je napred definisano) koji mogu predstavljati čin korupcije.
Mito ne mora biti dato, zabranjeno je i samo iskazivanje namere davanja ili prihvatanja njegovog prijema.
2. Pokloni, izrazi ljubaznosti i troškovi
Zaposlenima se ukazuje da obrate pažnju da ponuda ili prihvatanje poklona ili pozivnice u strateškom trenutku (na primer: kod poziva na davanje ponuda, potpisivanja ugovora…) predstavlja potencijalni rizik podmićivanja ili korupcije koji iziskuje najveći oprez. U takvim situacijama zaposlenima se preporučuje suzdržavanje od nuđenja ili prihvaćanja bilo kakvih poklona ili pozivnica od trećih strana.
Bilo koji poklon ili izraz ljubaznosti treba biti dat u iskrene svrhe, biti razuman i dat u okvirima uobičajenog tokom poslovanja (na primer, zaposleni koji prima poklon isti mora primiti putem poslovne adrese…) i mora biti u skladu s primenjivim propisima.
Ako su ispunjeni navedeni uslovi, zaposleni mogu nuditi ili prihvatati poklone u kontekstu društvenih odnosa s uključenim osobama, na primer, to mogu biti promotivni predmeti, pokloni male vrednosti krajem godine ili poslovni ručkovi koji se održavaju u razumnoj učestalosti.
Pozivnice su prihvatljiv aspekt poslovnih odnosa dokle god su razumne i srazmerne. Pozivnice od strane Grupe u smislu reprezentacije ili događaja organizovanih za sve zaposlene Društva kolektivno i ponuđene nekolicini klijenata bit će prihvatljive ako su deo uobičajenog poslovnog ponašanja i ako nisu preterane ili previše učestale. S druge strane zabranjene su sve preterane pozivnice ili izrazi ljubaznosti koji se nude nekome osim samim klijentima Društva, naprimer članu porodice klijenta.
Treće strane ne smeju zaposlenima nuditi putovanja niti ih zaposleni smeju nuditi trećim stranama.
Uopšteno, poklon ili pozivnica ne smeju biti ponuđeni ili prihvaćeni s namerom uticaja na drugu osobu kako bi je se podstaknuo da zloupotrebi sopstveni položaj.
Poklon prihvaćen ili ponuđen od zaposlenog trećim osobama ne srne biti moralno neprihvatljiv ili neprimeren.
3. Stimulativno plaćanje
„Transparency International” definiše stimulativna plaćanja kao plaćanja malih iznosa koja su neslužbena i koja se vrše kako bi se osiguralo ili ubrzalo obavljanje rutinske ili nužne radnje čije obavljanje je osoba koja vrši plaćanje ovlašćena tražiti po pravnoj ili nekoj drugoj osnovi.
To mogu biti sitni iznosi koje zahtevaju davaoci usluga kako bi pružili ili pospešili usluge koje se od njih očekuju, kako bi omogućili da se usluga pruži za što kraće vreme ili da se pruža prioritetno u odnosu na usluge prema drugim klijentima, bez obzira na dinamiku ugovorenu između Društva i klijenta, ili novčani iznosi dati carinskim, useljeničkim ili drugim službenicima kako bi se ubrzalo ili zagarantovalo dobijanje usluga, ovlaštenja ili dozvola.
Strogo se zabranjuje svako stimulativno plaćanje, bez obzira na iznos, dato trećoj strani ili prihvaćeno od zaposlenog kako bi se uvećala brzina kojom obavljaju svoj posao.
4. Sukob interesa
Sukob interesa se može definisati kao akt osobe koja radi u privatnom sektoru ili kao javni službenik, pod okolnostima za koje je izgledno da će iste biti od uticaja na način na koji ta osoba obavlja svoju dužnost i koje stoga dovodi u pitanje nepristranost i nezavisnost odluke te osobe.
Zaposleni Grupe moraju izbegavati situacije koje utiču ili mogu uticati na sukob između njihovih ličnih interesa (ili interesa članova porodice) i interesa Grupe.
Zaposleni ne smeju imati interese ili ulaganja u poslovanje dobavljača, korisnika, konkurenta ili konsultanta Grupe ako je za takav interes ili ulaganje verovatno da će biti od uticaja na poslovne odnose Grupe.
Ako je pak zaposleni suočen sa takvim okolnostima iste mora prijaviti nadređenima ili Compliance odeljenju čim se pojave.
5. Zastupnici, distributeri, dobavljači i partneri u zajedničkom nastupanju
Društvo može biti odgovorno za postupke osoba koje deluju u njegovo ime. To uključuje radnje zastupnika, distributera, dobavljača i partnera u zajedničkom nastupanju (zajednički se nazivaju „treće strane”).
Svi dogovori s trećim stranama moraju uključivat jasne ugovorne uslove sa posebnim odredbama koje propisuju minimalne standarde i procedure povodom podmićivanja i korupcije.
Odgovarajući tekst koji će biti deo ugovora može se dobiti na zahtev od Pravnog odeljenja.
6. Odnos s javnim službenicima (funkcioneri, službenici državne uprave ili lokalne odnosno regionalne samouprave, osobe s javnim ovlašćenjima i si.)
Odnosi s javnim službenicima predstavljaju naročito veliki rizik povodom podmićivanja zbog striktnih pravila koja postoje u mnogim zemljama.
Javni službenici obuhvataju osobe koje rade u državnim telima ali isto tako i na zaposlene trgovačkih društava pod kontrolom države, zaposlene međunarodnih organizacija, političkih stranaka i političke kandidate.
Potrebno je napomenuti da je finansiranje izbornih kampanja od strane pravnih osoba zabranjeno.
Isto se odnosi i na plaćanje/prijem novca ili obećanje donacija, bilo da je dato ili primljeno u odnosu na političku stranku, političku organizaciju, sindikat ili osobe uključene u politiku (uključujući donacije, pokroviteljstva ili sponzorstvo…).
POSTUPANJE U PRIMENI ETIČKOG KODEKSA
Zaposleni koji dođu u situaciju kakva je dole opisana (lista nije isključiva) i koja je suprotna načelima iznetim u ovom Kodeksu, ili koja je neetična ili potencijalno predstavlja prevaru ili je suprotna zakonima i podzakonskim aktima moraju istu odmah prijaviti nadređenima, Compliance odeljenju ili drugoj ovlašćenoj osobi:
-
Krivično delo ili prekršaj (pranje novca, trgovina povlašćenim informacijama) ;
-
Korupcija ili trgovanje uticajem (uključujući tu odavanje poverljivih informacija) ;
-
Ozbiljna pretnja ili povreda javnih interesa;
-
Ozbiljno i jasno kršenje međunarodnog prava na snazi ili povreda važećih zakona ili uredbi;
-
Finansijska prevara ;
-
Namerno prikrivanje bilo čega gore navedenog.
Unutrašnji uzbunjivač je osoba koja u dobroj veri iznese zabrinutost povodom napred iznesenih problema.
Upozorenje može biti podneseno pisanim ili usmenim putem. U mnogo slučajeva bit će dovoljno upozoriti direktno nadređene osobe koji će moći iznaći brzo i efikasno rešenje.
U drugim slučajevima moguće je izravno kontaktirati:
-
lokalnog Compliance Officera: Predraga Stamatovića putem: e-maila: predrag.stamatovic@atalian.rs ili telefona: +38 1 62 29 47 55
-
Grupnog Compliance Officera – Margaux HALPERN, putem: sljedećih telefonskih brojeva:
+33 (0)1 55 53 05 06 or
+33 (0)6 73 45 97 08
e-maila: margaux.halpern@atalianworld.com ili alerte.compliance@atalianworld.com koju administrira Margaux HALPERN.
Uzbunjivač će odmah po prijemu upozorenja biti obavešten o tome da je isto primljeno i o roku potrebnom da se odluči o dopuštenosti odlučivanja po tom upozorenju. Uzbunjivač će takođe biti obavešten o praktičnim pojedinostima vezanim uz njegovo iznošenje upozorenja.
Za više informacija o informacijama o kojima može biti obavešteno, vremenu čuvanja podataka, statusu upozorenja i preduzetih radnji molimo Vas da pročitate pravila Grupe vezano za postupak upozoravanja.
POSTUPANJE U PRIMENI ETIČKOG KODEKSA
Ovaj Etički kodeks stupa na snagu 8 dana nakon donošenja i bit će objavljen na oglasnoj tabli Društva.
Stupanjem na snagu ovog kodeksa prestaje da važi Etički kodeks od 14.02.2018. godine.
Oglašeno na oglasnoj tabli 20.12.2018.godine Stupa na snagu 28.12.2018. godine
‘ Source: Recommendations of French Anti-corruption Agency Version 12-2017
″Source: Web site Transparency International (https://transparency-france.org/actu/guide-pratique- entreprises-loi-sapin-2/)